Technika DJingu

 

Dovolte mi, abych vás alespoň z části zasvětil do tajů Djingu a objasnil vám proč DJ vlastně vůbec hraje na gramofony a v dnešní digitální době používá něco tak primitivního jako vinylové desky, proč k míchání potřebuje sluchátka a vůbec se vám budu snažit vysvětlit, co s kterým čudlíkem na mixpultu dělá.

Takže to vezmeme pěkně od začátku. Firma Technics přišla v 80. letech s typem gramofonu, který se stal nejpoužívanějším gramofonem mezi DJi a až na malá technická vylepšení si drží špičku do dnes (pro informaci, cena jednoho gramofonu se pohybuje okolo 24 000 Kč). Firma tím pádem vyvrátila tvrzení, že vinylová deska zcela zanikne. Naopak! Trh s deskami je opravdu veliký a v dnešní době existuje nespočetné množství  vydavatelství (jinak též labelů), která se specializují přímo vydáváním vinylových desek pro DJe. Proč ale CD nepřeválcovala vinyl, jako se tomu na začátku 90. let stalo u všech odvětví hudby? Odpověď je zcela jednoduchá! Pokaď položíte desku na gramofon, můžete s ní dělat takové věci, které s normálním CD prostě nejdou. Například scratchovat (rozumíme hýbat s deskou sem a tam a vytvářet nesourodé zvuky), to s CD nemůžete. Asi si myslíte, že takovéhle "rasování" desky ji zcela odepíše, že ji jehla poškrábe atd. To by se zřejmě stalo, kdybyste na tatínkově starým gramofonu zkoušeli techniku scratchingu s deskou od Supraphonu. Dnes je materiál daleko kvalitnější a jehly také nejsou ty klasické, které znáte. Jejich ceny se pohybují v rozmezí od 500 do 4000 Kč a jsou dělány k potřebám DJů. Takže pokaď vám deska nezmizí pod vrstvami prachu (který je velký nepřítel, to mi věřte), je její životnost prakticky neomezená. Další důvod, proč používat vinyl a ne CD je takový, a to vám potvrdí všichni, kteří měli tu čest, že z vinylové desky je daleko kvalitnější zvuk. Píšu to, protože by mohl někdo namítat, že v dnešní době existují mašinky, kam se vloží klasické CD a díky novým technologiím se s ním může zacházet podobně jako s vinylovou deskou. Na malým aparátu se to zřejmě ztratí, ale na takových 500 kW je už znát daleko větší plastičnost, kdežto zvuk vycházející z cédéček je dosti plochý. Věřte, že DJové si na své vinyly nedají dopustit!

Tolik asi k základnímu pojednání a teď o samotné technice mixu. Je to velice složitý proces, kdo říká, že je to jednoduché, tak neví o čem mluví. Než se naučíte dobře mixovat bude vás to stát při nejmenším spoustu nervů a přibližně tak rok života.

Mixovat, mix, míchat něco do sebe - to jsou ty slova o která tu jde především! Podstatou dobrého mixu je sladit dvě desky do sebe tak, abyste utvořili celek. Za jeden hodinový set takto namixujete přibližně 15-20 desek - záleží jaký styl hrajete, jak jste rychlí v mixu atd. Na jednu stranu desky se vejde přibližně 15 minut hudebního záznamu, takže  tam většinou naleznete jednu, nebo dvě skladby. Pokaď je tam jedna skladba, deska většinou hraje na 45 otáček za minutu, pokaď více skladeb tak na 33 otáček. Tyto rychlosti se dají měnit na gramofonu, což ovšem asi každý zná z klasických domácích gramo.

Každá skladba má jinou rychlost, teď nemyslím 33, 45 - to v tomto případě nerozhoduje. Myslím BPM (počet úderů-beatů za minutu). Jedny skladby jsou rychlejší (např. techno skladby mají kolem 140 BPM, drum'n'base a jungle kolem 170 BPM) a jiné pomalejší (house skladby kolem 128 BPM, hip hop kolem 90 BPM). Proto aby vám jednotlivé skladby seděly do sebe a nekopaly se (tzn. měli stejnou rychlost), existuje na gramofonech pitch control (kontrola rychlosti). Je to čudlík, který když sunete po drážce nahoru gramofon se vám zpomalí až o 8% a naopak, když s ním sunete dolů, otáčky gramofonu se o 8% zrychlí. Samozřejmě, že je asi hloupost míchat do sebe např. jungle a house. I v jednom stylu jsou rychlejší a pomalejší skladby. I když rozdíly v rychlostech nejsou třeba tak vysoké, je nutné aby vám desky držely společnou rychlost, než uděláte plynulý přechod z jedné skladby na druhou.

A jsme u další časté otázky a to proč DJové mají vůbec ty sluchátka a na co je potřebují. Sluchátka jsou velice důležitá věc. Pokaď vám jedna skladba hraje ven, tím myslím do tančícího davu, někde si musíte srovnat rychlost skladby na druhé desce. A nebudete to asi srovnávat do éteru, kde se vám budou skladby kopat apod. To vše se právě odehrává ve sluchátkách. Takže jedna deska vám hraje ven a ve sluchátkách posloucháte desku druhou a všemožnými způsoby - např. bržděním nebo popoháněním talíře gramofonu se jí snažíte srovnat s deskou hrající ven. Tato část je pro začínající DJe nejdůležitější a samozřejmě i nejtěžší. Rovnání rychlostí se nenaučíte během týdne, než si vaše uši na ten zmatek zvyknou, bude jim to nějakou dobu trvat. Jedno ucho totiž musí poslouchat skladbu ve sluchátkách a druhé zas skladbu, která zrovna hraje (jelikož je zvuk na podiu, kde hraje DJ zkreslenější, než na tanečním parketě, jsou k DJům přistavovány ještě speciální bedny, kterým se říká odposlechy). Srovnat rychlost musíte stihnout do té doby, než vám skončí právě hrající deska, abyste měli ještě dost času navázat a udělat už jednou zmiňovaný plynulý přechod. Pokaď se začínáte ztrácet nezoufejte, bude to ještě horší :)

Takže už víme, že potřebujeme dva kvalitní gramofony, dvě super jehly, pár desek, jedny sluchátka a ještě jednu důležitou věc. Bez mixéru nemůžeme nic míchat, tudíž potřebujeme bedýnku, jejíž prostřednictvím budeme všechny zvuky míchat dohromady.

Mixážní pulty (dál už jen mixpulty) znáte asi z různých zvukových studií. Tyto DJské jsou o něco jednodušší, avšak stejně kvalitní. Existují jednoduché mixpulty (dvoukanálové, především na domácí používání) kolem 2000 Kč, dále střední třída (vícekanálové), ty se pohybují v rozmezí 10 000 - 20 000 Kč a pak tu jsou ty skutečně klubové mixpulty, s velkým množstvím efektů, které se pohybují kolem 40 000 Kč.

Pokusím se vám teď vysvětlit funkce aspoň toho nejjednoduššího dvoukanálového mixpultu. Nejdříve různé zapojení a propojení. Jak gramce tak i mixpult musíte zapojit do sítě. Z mixpultu vede jeden kabel (master), který je propojen se zesilovačem, ten pak s reprobednami. Do mixpultu jsou pak na každý kanál zvlášť napojeny gramofony. Na gramofony jsou našroubovány jehly. Čili jednoduše - jehly přenáší zvuk z desek do mixpultu a z něj už jde výsledný zvuk pomocí masteru do zesilovače a do beden.

Zkusme si rozdělit mixpult příčně na dvě poloviny. Levá polovina se stará o zvuk z levého gramce, pravá polovina zas o zvuk z gramce pravého. Tak se dělí i uspořádání různých čudlíků a faderů na mixpultu. Náš jednoduchý dvoukanálový mixpult by mohl mít asi toto: dva fadery - jinak řečeno šavle, jejichž pomocí přidáváte či ubíráte hlasitost kanálu (tj. pravý kanál se rovná pravý gramec, pokaď chcete, aby zvuk z pravého gramce hrál ven, vytáhnete pravý fader a naopak). Když DJ míchá dvě skladby do sebe má věšínou vytaženy oba dva fadery (tj.levý i pravý). Ovšem kdyby hrály dvě skladby do sebe v plném rozsahu, určitě by se tloukly, přinejmenším aspoň basy. Zvuk by byl přeřvaný a byl by z toho spíš hluk zvuků. K tomu, aby to nebyl hluk slouží korekce (to jsou ty čudlíky, s kterýma si DJové tak často hrají). Každý mixpult má pro každý kanál tři korekce - korekce basů, korekce středů a korekce výšek. Je už pouze na DJovi, kdy ve správný moment stáhne korekce např. basů z jedné desky a vytáhne korekci basů z desky druhé. To samé platí i pro středy a výšky. K tomu, aby viděl, kdy je zvuk už nad hranicí ještě snesitelných decibelů mu slouží kontrolky. Jakmile svítí červená, znamená to, že zvuk se dostal už nad stanovenou hranici a pomocí korekcí musí zvuk uvést do optimální hlasitosti.

Na mixpultu naleznete i třetí fader - crossfader, který je však podélný a nachází se v dolní části mixpultu. Slouží především hip hopovým DJs a funguje tak, že pokaď máte vytaženy obě dvě šavle, jeho posouváním doleva či doprava vám hraje buď  levý či pravý kanál. Pro začínající DJe ale zatím není potřebný.

Pokaď se naučíte rovnat rychlost a hrát si s mixpultem tak, abyste netvořili hlukot, ale hudbu, máte základ k tomu stát se DJem. Jestliže chcete být ale opravdu dobrý DJ, musíte mít cit pro hudbu. Vědět, která deska bude pasovat do té druhé, protože Vy tvoříte příběh celého setu, můžete nudit a můžete i lidem zvednout ruce nad hlavu.

Kdo by se do toho chtěl opravdu vrhnout, musí vědět, že DJing není nejlevnější koníček a je jen málo DJů u nás, kteří si na sebe opravdu vydělají! Pro odvážlivce přikládám přibližný ceník jednotlivých komponentů - předpokládá se, že zesilovač a bedny už máte a že chcete mít kvalitnější aparaturu: 2x gramo Technics - 46 000 Kč, 2x přenoska Ortofon - 6400 Kč, 1x mixpult (Numark, Gemini, Berhinger, Pioneer) 10 000-40 000 Kč, 1x sluchátka Sony 5000 Kč. 20 desek (jedna za cca 300 Kč) 6000 Kč.

Pokaď to ani začínající nadšence neodradilo, přeji jim v začátcích hodně pevné nervy, správný výběr desek a početné publikum. Doufám, že jsem pomohl těm, kteří se chtěli dozvědět jen něco nového, že se v tom nějak neztráceli a že třeba z toho mého výkladu i něco pochopili :). A všem těm rejpálkům přeji, aby si to jednou zkusili - není to opravdu nic jednoduchého.

                      

 

         Ondřej F. 

djandrey@seznam.cz